Politički sistem BiH i RS

Akronim
N20-52
Status predmeta
obavezan
Semestar
8
Fond časova
3P + 1V
Broj ESPB
5.0
Studijski program
Novinarstvo i komunikologija
Modul
Tip studija
Akademske studije prvog ciklusa
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vježbe)
Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti

Upisan osmi semestar

Ciljevi izučavanja predmeta

Dva su osnovna cilj izučavanja ovoga predmeta: prvi je da se studenti detaljno upoznaju sa
istorijatom, ustavnom strukturom i funkcionisanjem političkog sistema Bosne i
Hercegovine i Republike Srpske, a drugi je da studenti nauče da kritički analiziraju
političke procese koji se u državi i entitetu odvijaju. Politički sistem Bosne i
Hercegovine – onakav kako je konstruisan u Dejtonskom sporazumu – specifičan je po
mnogo čemu u odnosu na ono što se smatra uobičajenim u političkoj teoriji, a zbunjujući
je zbog načina kako praktično funkcioniše. Naime, sistem funkcioniše s tako velikim
naprezanjima i uz ogroman utrošak energije da neki čak dovode u pitanje dugoročnu
mogućnost opstanka tako rastrošnog sistema. Zbog toga studenti moraju biti
osposobljeni da objektivno poimaju, analiziraju i vrednuju sve političke odnose,
procese i strukture u BiH i RS.

Ishodi učenja (stečena znanja)

Kroz slušanje ovog predmeta, pisanje seminarskih radova i učestvovanje u vježbama
studenti treba da nauče kako da opisuju, analiziraju i objašnjavaju političke pojave i
procese, da nauče da tumače političke mjere i akcije i da nauče da predviđaju njihove
moguće ishode. Moderna istorija Bosne i Hercegovine i njenog političkog sistema
istorija je paradoksa kako država ne umije da bude država; to je tragično i poučno
iskustvo iz kojeg se može mnogo naučiti. Zbog toga će se studij baviti analizom
normativnih rješenja uz analizu realnih odnosa te analizom teorijskih konstrukcija uz
analizu temelja na kojima ti konstrukti počivaju. Svrha ovoga pristupa je da se studenti
obuče da samostalno i bez bilo kakvih predrasuda analiziraju teorijske i ideološke
modele i praktične mjere koje se preduzimaju kako bi se modeli otjelotvorili.

Sadržaj predmeta

1. Teorijsko određenje politike i političkog sistema
2. Država i državna vlast
3. Teorijsko određenje ustavnosti, zakonitosti i vladavine prava
4. Istorijski pregled državnosti i razvoja političkog sistema Bosne i Hercegovine
5. Dejtonski mirovni sporazum
6. Institucija Visokog predstavnika za Bosnu i Hercegovinu (OHR)
7. Podjela nadležnosti u Bosni i Hercegovini
8. Zakonodavna vlast u Bosni i Hercegovini
9. Izvršna vlast u Bosni i Hercegovini
10. Pravosudni sistem i ustavno sudstvo u Bosni i Hercegovini
11. Ekonomski sistem Bosne i Hercegovine
12. Brčko distrikt Bosne i Hercegovine
13. Evroatlanske integracije Bosne i Hercegovine
14. Konsocijacijska demokratija u Bosni i Hercegovini
15. Političke partije, izbori i participacija građana u Bosni i Hercegovini

Literatura
  1. Kasapović, M. (2005). Bosna i Hercegovina: podijeljeno društvo i nestabilna država. Zagreb: Politička kultura.

  2. Marković, G. (2012). Bosanskohercegovački federalizam. Beograd: Službeni glasnik i Sarajevo: University Press (određena poglavlja).

  3. Nešković, R. (2013). Nedovršena država. Banja Luka: Friedrich Ebert Stiftung.

  4. Opšti okvirni sporazum za mir u Bosni i Hercegovini (tzv. Dejtonski mirovni sporazum).

  5. Ustav Republike Srpske.

Oblici provjere znanja i ocjenjivanje

Provjeravanje znanja i utvrđivanje koliko su studenti aktivni u nastavi vrši se tokom
čitavog semestra. Znanje se provjerava pomoću dva kolokvija, a aktivnost studenata se
iskazuje kroz pisanje seminarskih radova, uredno pohađanje nastave, učešće u debatama,
pripremu prezentacija i kroz druge oblike kreativnog učešća u nastavnom procesu. Na
taj način studenti ispunjavaju predispitne obaveze kroz koje mogu da steknu 50 bodova
(dva kolokvija po 20 bodova, seminarski rad 5 bodova te uredno i aktivno pohađanje
nastave 5 bodova). Završni ispit obavlja se usmeno i na njemu se provjerava znanje iz
cijelog gradiva, a nosi najviše 50 bodova. Konačna ocjena se izvodi sabiranjem bodova iz
predispitnih obaveza i bodova sa ispita.

Metode izvođenja nastave

Predavanja i vježbe sa interaktivnim učenjem. Interaktivno učenje po grupama.
Prikazivanje video materijala i dokumentarnih filmova. Seminari iz literature.
Pisani seminarski radovi. Usmeni komentari i kraće prezentacije na času.
Konsultacije.