Pedologija

Akronim
OŠ13PEDO
Status predmeta
obavezan
Semestar
3
Fond časova
2P + 2V
Broj ESPB
5.0
Studijski program
usmjerenje Lovstvo,Šumarstvo
Modul
usmjerenje Gajenje, zaštita i planiranje gazdovanja šumama, usmjerenje Korišćenje, organizacija i ekonomika šumarstva i lovstvo, usmjerenje Silviekologija i osnivanje šuma
Tip studija
Akademske studije prvog ciklusa
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vježbe)
Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti

Petrografija sa geologijom.

Oblik uslovljenosti:

Položen ispit.

Ciljevi izučavanja predmeta

Cilj predmeta je da student savlada osnovne karakteristike zemljišta, te faktore i uslove koji
utiču na formiranje zemljišta. Cilj je upoznavanje studenata sa značajem zemljišta u šumarstvu.

Ishodi učenja (stečena znanja)

Student stiče potrebna znanja o faktorima koji utiču na formiranje zemljišta, njegovim
morfološkim, fizičkim i hemijskim obilježjima. Takođe dobija jasnu predstavu o ulozi
zemljišta i njegove flore i faune u kruženju biogenih makro i mikroelemenata neophodnih za
rast i razvoj biljnih vrsta. Student razumije plodnost i produktivnost zemljišta te značaj
očuvanja ovog prirodnog resursa. Osposobljen je za samostalan opis zemljišta na terenu,
istraživanje fizičkih i hemijskih osobina na terenu, te uzorkovanje materijala za
laboratorijska proučavanja zemljišta.

Sadržaj predmeta

Uvod; Pedogenetički faktori: Geološki supstrat, Reljef, Klima, Vegetacija, Čovjek i Vrijeme.
Pedogenetički procesi; Tekstura zemljišta (laboratorijsko određivanje); Struktura zemljišta
(laboratorijsko određivanje); Gustina zemljišta, vezanost, tvrdoća, ljepljivost, plastičnost
zemljišta; Poroznost zemljišta; Voda u zemljištu; Vodne konstante; Toplotne osobine
zemljišta; Humus u zemljištu (laboratorijsko određivanje); Reakcija zemljišta (laboratorijsko
određivanje); Adsorptivni kompleks zemljišta (laboratorijsko određivanje); Sadržaj i značaj
biogenih makro i mikroelemenata (laboratorijsko određivanje); Azot, fosfor, kalijum,
kalcijum i magnezijum u zemljištu.

Literatura
  1. Ćirić, M. (1984): Pedologija, I izdanje, OOUR Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Sarajevo.

  2. Živković, M. (1991): Pedologija, geneza, sastav i osobine zemljišta, Prva knjiga, Poljoprivredni fakultet, Beograd

  3. Knežević, M., Košanin, O. (2007): Praktikum iz pedologije, Šumarski fakultet, Beograd.

Oblici provjere znanja i ocjenjivanje

Student je dužan da prisustvuje nastavi i vježbama. Testove polaže pismeno i odnose se na nastavne
jedinice koje su obrađene na vježbama. Student je dužan da prisustvuje terenskoj nastavi i da samostalno
izvrši popunjavanje pedoloških obrazaca koji sadrže analizu morfologije i određenih fizičko –
hemijskih osobina pedoloških profila, te da okarakteriše faktore i uslove obrazovanja datog tipa
zemljišta. Završni ispit se odnosi samo na teoretska pitanja.

Metode izvođenja nastave

Predavanja i vježbe. Terenska nastava. Konsultacije.