Социологија урбаног простора
уписан семестар
У предмету се анализира урбани простор као реалитет друштвеног живота у граду са аспекта урбаног развоја и потреба урбаног човјека. Суштина предмета је дубље разумијевање процеса које доводе до измјена урабног простора али и како урбани простор врши прилагођавање човјека потребама капиталистичког друштва. У предмету се изучавају сви аспекти простора, његов хоризонтални и вертикални значај, затим губитак значаја јавног простора, злоупотреба јавног простора, приватизација јавног простора, одумирање сфере приватног (значаја породичног) простора, губитак значаја мјеста као једне од навјажнији димензија простора итд. Разумијевајући урбани простор као форму за интеракцију појединаца у циљу задовољавања појединачних али и клолективних потреба, пажња се усмјерава на могућност одржавања урбаног простора као специфичног локалитета прилагођеног потребама заједнице...
Студенти ће бити оспособљени за самостално разумијевање значај улоге простора не само као медијума за развој урбаних сарджаја него и као мјесто на коме се одвијају најразличитији урбани односи и процеси и као медијум са кога се процјењује и квалитет живота у урбаном простору. Студенти ће такође моћи самостално да уочавају и критички се односе према злоупотребама јавног простора, те да самостално процјењују недостатке контроле и приватизације јавних простора како за појединца тако и за цијело друштво, итд.
1. Простор у различитим концепцијама, теоријама и димензијама
2. М. Басан- књучни актери у структурисању урбаног простора
3. Анри Лефевр- теорија простора, урбана револуција
4. Дејвид Харви- развој урбаног простора у капиталистичким градовима и право човјека на град (Е, Парк).
5. Производња простора- капиталистички концепт наспрам социјалистичког недовољно искориштеног јавног простора.
6. Злопупотреба јавних простора- теорије случаја
7. Мануел Кастелс- простори токова наспрам мјеста. (први кол.)
8. Глобални градови (Саскија Сасен)- нови глобални простори доминације
9. Експанзија контролисаних, полуприватизованих простора
10. Нови урбани простори потрошње
11. Немјеста у теорији супермодернитета
12. Социорезиденцијалмна дистрибуција урбаног простора
13. Одумирање значаја улице као јавне сфере, простор као роба потрошње.
14. Реклама- нови начини употребе јавног простора у сврху промоције потрошачког друштва. (Други кол)
15. Презентације семинарских радова
Харви, Д. (2013), Побуњени градови. Нови Сад: Mediterran Publishing
Златар, А. Простор града, простор културе. Загреб: Наклада Љевак, 2008.
Оже, М. (2005), Неместа, Увод у антропологију надмодерности, XX век.
Sanders, R., „The Public Space of Urban Communities“, in: Public Space and the Ideology of Place in American Culture, eds. Miles, O., and Meikle. J. Amsterdam, New York: Rodopi B. V. 2009. 263-290.
Вујошевић, М. И Петовар, К., „Јавни интерес и стратегија актера у урбанистичком и просторном планирању“. Социологија. Vol XLVIII (4), 2006, стр. 357-382
У предиспитне обавезе улазе бодови два колоквијума, семинарски рад и присуство настави. Испит се изводи усмено.
Користе се вербалне методе и то монолошка, дијалошка и метода разговора. писане методе користе се током колоквијума. Такође се користе методе демонстрације и илустрације
нема
- Наука
- Канцеларија проректора за научно-истраживачки рад и развој
- Програм научно-истраживачког рада
- Актуелно
- Позиви за пријаву пројеката
- Пројекти на Универзитету
- Хоризонт Европа
- Институти и центри
- Опрема и инфраструктура
- Издавачка дјелатност
- Часописи
- Конференције
- Предаторски часописи и конференције
- Дигитални репозиторијум
- Базе и репозиторијуми отвореног приступа
- Приче за примјер
- Подаци за пројектне пријаве
- Инфографика пројекти
- Презентација НиР УНИБЛ