Статистика у психологији 1

Акроним
ПС1-СП11О
Статус предмета
обавезан
Семестар
1
Фонд часова
2П + 3В
Број ЕСПБ
6.0
Студијски програм
Психологија
Модул
Тип студија
Академске студије првог циклуса
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вјежбе)
Условљност другим предметима / Облик условљености

Нема.

Циљеви изучавања предмета

Циљеви предмета су да студенти усвоје перспективу о функцији, дометима и ограничењима употребе квантитативних података у психологији на основу података прикупљених у научним истраживањима, те да усвоје логичко-појмовна и стручно-техничка знања која их оспособљавају за тумачење, те ефикасно извођење и саопштавање резултата дескриптивне статистике (графичко и табеларно приказивање појединачних варијабли, те односа повезаности и разлика међу њима).

Исходи учења (стечена знања)

Након што сте положили овај предмет, очекује се да:
• знате аргументовати потребу за кориштењем статистике у психолошкој науци и ограничења њеног домета;
• можете креирати софтверску базу података, унијети у софтвер податке прикупљене електронски или папир-оловка начином, провјерити квалитет унесених података и припремити базу за статистичку обраду;
• у статистичком софтверу (изведенице R програмског језика: JASP и Jamovi) можете ефикасно представити резултате са узорка користећи различите графичке и нумеричке методе (дескриптивна статистика: мјере централне тенденције, варијабилности, позиције у низу, корелације), притом познајући њихову теоријску позадину;
• у реалистичном контексту истраживања бирате адекватне методе дескриптивне статистике познајући њихове предности и ограничења;
• знате интерпретирати резултате дескриптивне статистике користећи стручни језик, али да сте способни и да интерпретацију сведете на језик разумљив лаицима.

Садржај предмета

Увод у статистику у психологији. Циљеви статистике: описивање, експлорација, предвиђање, закључивање. Предности и ограничења кориштења статистике у психологији. Популација и узорковање. Неопходне математичке операције. Дефинисање основних појмова (мјерење, варијабла, мјера, предмет мјерења, мјерна скала, мјерни инструменти, нивои мјерења, параметар, статистик). Статистичко представљање емпиријског научног модела. Kреирање шифарника и унос података у табеларни софтвер. Упознавање са статистичким софтвером (програмски језик R и његове изведенице JASP  и Jamovi). Учитавање и снимање база података. Провјера исправности података. Уређивање и трансформација података. Табеларно и графичко приказивање расподјелакатегоричких варијабли. Третирање слабо заступљених категорија. Мјера централне тенденције и варијабилности. Графичко приказивање дистрибуције једне димензионе варијабле. Позиције испитаника у низу података.  Идентификација и третирање штршећих вриједности. Математичке расподјеле у статистици. Нормална расподјела и процјена одступања од нормалне расподјеле. Површина под нормалном кривом, z и Т скорови и њихова примјена. Централна гранична теорема. Нумеричко и графичко представљање повезаности димензионих варијабли. Kоваријанса. Линеарна регресија. Нелинеарна повезаност. Нумеричко и графичко приказивање повезаности између нумеричких и категоричких варијабли. Нумеричко и графичко представљање повезаности категоричких варијабли. Експлоративна анализа података.

Облици провјере знања и оцјењивање

Писменим колоквијем (15 бодова) се утврђује усвојеност градива на средини семестра. Активност (5 бодова) се вреднује на основу извршавања задатака током семестра, те активности у дискусијама на облицима наставе са физичким присуством и на онлајн платформи. Писани тимски пројекат (тим чини 3 до 5 студената) се односи на статистичку анализу података који су достављени, а потичу из неког психолошког истраживања, те се оцјењивање врши у складу са дефинисаним критеријима. Практични испит (15 бодова) се односи на индивидуално тестирање знања рада на статистичком софтверу. Теоријским испитом (40 бодова) се провјерава усвојеност цјелокупног градива.

Методе извођења наставе

Предавања, вјежбе са коришћењем статистичког софтвера, тимски рад на пројекту, учешће у истраживањима.