Ruralna sociologija

Akronim
S-19
Status predmeta
obavezan
Semestar
3
Fond časova
2P + 2V
Broj ESPB
5.0
Studijski program
Sociologija
Modul
Tip studija
Akademske studije prvog ciklusa
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vježbe)

Nema podataka

Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti

upisan treći semestar

Oblik uslovljenosti:

Uslovi pohađanja predmeta i polaganja ispita iz predmeta bliže su definisani u Odluci o praćenju i vrednovanju rada studenata u školskoj 2013/2014. godini Fakulteta političkih nauka.

Ciljevi izučavanja predmeta

Predmet Ruralna sociologija nastoji teorijski i istorijski da ukaže na suštinske odnose i procese razvoja seljačkog društva na našim prostorima kao primarne društvene zajednice iz koje se dalje razvijaju opštine i urbane sredine kao više faze društvenog razvoja. U predmetu se analiziraju teorijski i istraživački doprinosi preteča sociologije sela, ali se daje i temeljno određenje specifičnih pojava i procesa po kojim se selo razlikuje od grada. Obrađuju se ustanove i institucije seljačkog društva kao i struktura društvenih i porodičnih odnosa, specifičnosti u podjeli rada, odnosi tradicionalne i moderne kulture, agrarna i ruralna društvena struktura različiti istorijski događaju koji su rekonstruisali selo kao što su agrarne reforme itd. Posebno se u predmetu analiziraju savremeni aspekti mogućnosti održivosti sela i seljačkog društva i uporedna analiza istih procesa u zemljama Evrope.

Ishodi učenja (stečena znanja)

Studenti će moći razumijevati i analizirati kategorijalne pojmove o selu i seljačkom društvu, te uočavati mogućnosti i načene unapređenja istog. Ishodište predmeta svakako se prepoznaje i u postavljanju temeljnih saznanja o vrijednosnom karakteru seljačkog društva u Republici Srpskoj kao potencijalu za poljoprivrednu i privrednu stabilnost cijelog društva.Studenti će biti osposobljeni da vrednuju tradicionalnu seosku kultura i da shvate odnose i procese koji se odvijaju u seoskoj sredini kao i da formiraju vrijednosne stavove o važnosti održivosti istog.

Sadržaj predmeta

1. Predmet i metode sociologije sela
2. Preteče i osnivači sociologije sela (Karadžić, Đorđević, Vukosavljević)
3. Etnosociološka proučavanja J. Erdeljanović, socijalizam S. Marković, etnogeografska proučavanja J. Cvijića
4. Zadrugarstvo Mihajla Avramovića
5. Istorijski nastanak i razvoj sela
6. Vrste i tipovi sela i seoska društvena struktura
7. Agrarana i ruralna društvena struktura (prvi kolokvijum)
8. Seoske ustanove i institucije
9. Seoska kultura i običaji
10. Agrarne reforme
11. Selo između modernizacije i tradicije
12. Savremeno selo pod izazovom savremenih uslova i vremena
13. Mogućnosti opstanka sela i reforme seoskog načina života i rada
14. Posljedice ukrupnjavanja zemljišnih posjeda (drugi kolokvijum)
15. Selo bez seljaka

Literatura
  1. Šljukić, S. (2015). Selo u sociološkom ogledalu. Novi Sad: Mediterran Publishing

  2. Šljukić, S., Šljukić, M. (2015). Zemlja i ljudi, Novi Sad: Mediterran Publishing.

  3. Mitrović, M. (1998). Sociologija sela. Beograd:SDS.

  4. Cifrić, I. (2003). Ruralni razvoj i modernizacija: prilozi istraživanju ruralnog identiteta. Sociologija sela, 42 (165/166), 413-438.

  5. Hodžić, A. (2006). Selo kao izbor. Zagreb: IDIZ.

Oblici provjere znanja i ocjenjivanje

Studenti u toku semestra imaju dva kolokvijuma (po 20 bodova) i imaju obavezu da prezentuju seminarski rad ili referat po zadanoj ili samostalno odabranoj temi (5 bodova). Za prisustvo nastavi i vježbama ostvaruju maksimalno 5 bodova. Usmeni dio ispita se izvodi u ranije definisanim terminima ispitnih rokova

Metode izvođenja nastave

Koriste se verbalne metode i to monološka, dijaloška i metoda diskusije. Takođe se koristi i metoda ilustracije. Metode pismene provjere znanja koriste se kroz kolokvijume, dok se ispit održava usmeno.

Posebna naznaka:

nema