Studio projekat 1 - Čovjek i prostor

Akronim
OA19SP1
Status predmeta
obavezan
Semestar
1
Fond časova
4P + 5V
Broj ESPB
10.0
Studijski program
Arhitektura
Modul
Tip studija
Akademske studije prvog ciklusa
Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti

-

Oblik uslovljenosti:

-

Ciljevi izučavanja predmeta

Cilj nastave je da se student u najširem smislu upozna sa složenošću odnosa čovjeka i prostora,
čovjeka i arhitekture, da bi mogao da artikuliše elemente arhitekture i razumije unutrašnji
prostor, te logiku njegovog nastanka. Istovremeno se upoznaje sa: elementima tehničkog crteža,
nivoima i sadržajem projektne dokumentacije, tehnikama tehničkog, grafičkog i likovnog
predstavljanja u arhitekturi. Nastava pruža mogućnost studentu da ovlada praktičnim iskustvom
vizuelnog predstavljanja i transponovanju arhitekture, prirode i urbanog okruženja, kao i
vizuelnim komunikacijama kojima student može da se izražava u oblasti arhitekture. Razvoj
vizuelne kulture koja čini fundus u obrazovanju budućih arhitekata, i upućivanje u metode poimanja
oblikovanja, prostora i principe grafičkog predstavljanja prostornih pojava. Proučavanje i razvoj
crteža kao osnovnog sredstva i elementa likovnog izražavanja.
Pored navedenog, cilj nastave je da studenti pravilno razumiju ulogu arhitekture u istorijskom
momentu u kojem živimo i pruži studentima pregled arhitekture danas i njen značaj za razvoj
društva u cjelini.

Ishodi učenja (stečena znanja)

Pojmovnik i funkcije elemenata arhitekture, plan i dijagram organizacije prostora, funkcionalna
šema prostora i funkcije arhitektonskih elemenata;
Upoznavanje sa mjerilom i načinima prikazivanja prostora: tlocrti, presjeci, perspektiva,
aksonometrija, istraživanje modela, kroz alate i metode predstavljanja u arhitekturi, maketa u
arhitekturi;
Bilježenje i predstavljanje ličnog doživljaja arhitekture, ambijenta uz poznavanje osnovnih
pojmova koji definišu građenu sredinu i uslove njene egzistencije i upoznavanje sa osnovnim
principima kontekstualnog projektovanja (prirodno-fizički, kulturološki i tehnološki
kontekst);
Razlikovanje proporcija i međusobnog odnosa elemenata, prikazivanje perspektive i
perspektivnih skraćenja, uočavanje izvora osvjetljenja i prikazivanje promjene linije uslovljene
različitim osvjetljenjem i kreiranje i transponovanje oblika i prostora;
Primjena praktičnih iskustava u likovnom predstavljanju, sticanje znanja o pojmu arhitekture kao
jedne od najstarijih ljudskih djelatnosti i stvaranje osnove za izučavanje opštih teorijskih,
praktičnih, inženjerskih i primjenjenih nauka neophodnih za savladavanje i usvajanje obrazovanja
iz oblasti arhitekture.

Sadržaj predmeta

Upoznavanje sa ontološkim osnovama arhitekture, zanimanjem arhitekte i arhitektonskim stvaralaštvom uopšte, uz pregled arhitekture kao ploda ljudskog rada, razmišljanja i načina života i upoznavanje sa evolucijama arhitektonske djelatnosti i pitanjem šta je arhitektura danas; Arhitektura kao tehnička i umjetnička disciplina, čovjek i prostor, mjere ljudskog tijela,proporcija, zlatni presjek, te istraživanje prostora, veličine i odnosi u arhitekturi; Komunikacije (kretanje i sagledavanje unutar objekta i u široj urbanoj ili prirodnoj cjelini, hijerarhija i organizacija prostora, funkcije prostora i funkcionalne cjeline, te pojam građene sredine (priroda, čovjek, kultura, građena sredina, arhitektura i građena sredina); Tehnički crtež i vizuelne metode predstvljanja u arhitekturi, crtež. Komponovanje crteža. Postavljanje crteža. Osnovni elementi crteža: smjer, pokret i proprocija, konstrukcija crteža, elementi kretanja crteža po horizontali i vertikali, elementi geometrije, primjena perspektive u crtežu i njene zakonitosti; proporcija. Proučavanje linije kao osnovnog sredstva u građenju crteža i formiranju kompozicije; Formiranje crteža sa osnovnom egzistencijom forme, forme u prostoru i forme u građenju jedinstva crteža, linija i njena egzistencija u uslovima crno bijelog u crtežu. Izvor osvjetljenja i sve zakonitosti sa postojećim uslovima osvjetljenja. Promjene linija uslovljene različitim osjvetljenjem. Promjene intenziteta osvjetljenja, struktura predmeta u uslovima osvjetljenja.

Literatura
  1. Branislav Milenković, „Uvod u arhitektonsku analizu 1 i 2“

  2. Kosta Bogdanović „Uvod u vizuelnu kulturu”, „Poetika vizuelnog“

  3. Vasić. P: Uvod u likovne umetnosti, Fakultet likovnih umetnosti, Beograd, 1968.

  4. Nojfert E., Arhitektonsko projektovanje, Građevinska knjiga Beograd 2002.

  5. Antal, Kušnir, Slamen, Arhitektonska grafika, Tehnička knjiga Zagreb 1972.

Oblici provjere znanja i ocjenjivanje

Od studenta se očekuje redovno pohađanje svih segmenata nastave i aktivno učestvovanje u radu na
vježbama, diskusijama, prezentacijama i razradi projekta.
Uslovi za predaju završnog elaborata su: redovno pohađanje predavanja, vježbi i urađeni svi
grafički zadaci u toku semestra.

Metode izvođenja nastave

Interaktivni nastavni proces kroz predavanja, radionice vježbe i konsultacije. Dokumentovanje
(snimanje) prostora. terenska nastava. Predavanja na licu mjesta („in situ“) tokom stručnih
obilazaka.
Kontinuirano projektovanje i stvaranje kvalitetnih grafičkih priloga podrazumjeva individualno
vođenje kroz proces projektovanja.

Posebna naznaka:

-