Studio projekat 1 - Čovjek i prostor
-
-
Cilj nastave je da se student u najširem smislu upozna sa složenošću odnosa čovjeka i prostora,
čovjeka i arhitekture, da bi mogao da artikuliše elemente arhitekture i razumije unutrašnji
prostor, te logiku njegovog nastanka. Istovremeno se upoznaje sa: elementima tehničkog crteža,
nivoima i sadržajem projektne dokumentacije, tehnikama tehničkog, grafičkog i likovnog
predstavljanja u arhitekturi. Nastava pruža mogućnost studentu da ovlada praktičnim iskustvom
vizuelnog predstavljanja i transponovanju arhitekture, prirode i urbanog okruženja, kao i
vizuelnim komunikacijama kojima student može da se izražava u oblasti arhitekture. Razvoj
vizuelne kulture koja čini fundus u obrazovanju budućih arhitekata, i upućivanje u metode poimanja
oblikovanja, prostora i principe grafičkog predstavljanja prostornih pojava. Proučavanje i razvoj
crteža kao osnovnog sredstva i elementa likovnog izražavanja.
Pored navedenog, cilj nastave je da studenti pravilno razumiju ulogu arhitekture u istorijskom
momentu u kojem živimo i pruži studentima pregled arhitekture danas i njen značaj za razvoj
društva u cjelini.
Pojmovnik i funkcije elemenata arhitekture, plan i dijagram organizacije prostora, funkcionalna
šema prostora i funkcije arhitektonskih elemenata;
Upoznavanje sa mjerilom i načinima prikazivanja prostora: tlocrti, presjeci, perspektiva,
aksonometrija, istraživanje modela, kroz alate i metode predstavljanja u arhitekturi, maketa u
arhitekturi;
Bilježenje i predstavljanje ličnog doživljaja arhitekture, ambijenta uz poznavanje osnovnih
pojmova koji definišu građenu sredinu i uslove njene egzistencije i upoznavanje sa osnovnim
principima kontekstualnog projektovanja (prirodno-fizički, kulturološki i tehnološki
kontekst);
Razlikovanje proporcija i međusobnog odnosa elemenata, prikazivanje perspektive i
perspektivnih skraćenja, uočavanje izvora osvjetljenja i prikazivanje promjene linije uslovljene
različitim osvjetljenjem i kreiranje i transponovanje oblika i prostora;
Primjena praktičnih iskustava u likovnom predstavljanju, sticanje znanja o pojmu arhitekture kao
jedne od najstarijih ljudskih djelatnosti i stvaranje osnove za izučavanje opštih teorijskih,
praktičnih, inženjerskih i primjenjenih nauka neophodnih za savladavanje i usvajanje obrazovanja
iz oblasti arhitekture.
Upoznavanje sa ontološkim osnovama arhitekture, zanimanjem arhitekte i arhitektonskim stvaralaštvom uopšte, uz pregled arhitekture kao ploda ljudskog rada, razmišljanja i načina života i upoznavanje sa evolucijama arhitektonske djelatnosti i pitanjem šta je arhitektura danas; Arhitektura kao tehnička i umjetnička disciplina, čovjek i prostor, mjere ljudskog tijela,proporcija, zlatni presjek, te istraživanje prostora, veličine i odnosi u arhitekturi; Komunikacije (kretanje i sagledavanje unutar objekta i u široj urbanoj ili prirodnoj cjelini, hijerarhija i organizacija prostora, funkcije prostora i funkcionalne cjeline, te pojam građene sredine (priroda, čovjek, kultura, građena sredina, arhitektura i građena sredina); Tehnički crtež i vizuelne metode predstvljanja u arhitekturi, crtež. Komponovanje crteža. Postavljanje crteža. Osnovni elementi crteža: smjer, pokret i proprocija, konstrukcija crteža, elementi kretanja crteža po horizontali i vertikali, elementi geometrije, primjena perspektive u crtežu i njene zakonitosti; proporcija. Proučavanje linije kao osnovnog sredstva u građenju crteža i formiranju kompozicije; Formiranje crteža sa osnovnom egzistencijom forme, forme u prostoru i forme u građenju jedinstva crteža, linija i njena egzistencija u uslovima crno bijelog u crtežu. Izvor osvjetljenja i sve zakonitosti sa postojećim uslovima osvjetljenja. Promjene linija uslovljene različitim osjvetljenjem. Promjene intenziteta osvjetljenja, struktura predmeta u uslovima osvjetljenja.
Branislav Milenković, „Uvod u arhitektonsku analizu 1 i 2“
Kosta Bogdanović „Uvod u vizuelnu kulturu”, „Poetika vizuelnog“
Vasić. P: Uvod u likovne umetnosti, Fakultet likovnih umetnosti, Beograd, 1968.
Nojfert E., Arhitektonsko projektovanje, Građevinska knjiga Beograd 2002.
Antal, Kušnir, Slamen, Arhitektonska grafika, Tehnička knjiga Zagreb 1972.
Od studenta se očekuje redovno pohađanje svih segmenata nastave i aktivno učestvovanje u radu na
vježbama, diskusijama, prezentacijama i razradi projekta.
Uslovi za predaju završnog elaborata su: redovno pohađanje predavanja, vježbi i urađeni svi
grafički zadaci u toku semestra.
Interaktivni nastavni proces kroz predavanja, radionice vježbe i konsultacije. Dokumentovanje
(snimanje) prostora. terenska nastava. Predavanja na licu mjesta („in situ“) tokom stručnih
obilazaka.
Kontinuirano projektovanje i stvaranje kvalitetnih grafičkih priloga podrazumjeva individualno
vođenje kroz proces projektovanja.
-
-
Nauka
- Kancelarija prorektora za naučno-istraživački rad i razvoj
- Program naučno-istraživačkog rada
- Aktuelno
- Pozivi za prijavu projekata
- Projekti na Univerzitetu
- Horizont Evropa
- Instituti i centri
- Oprema i infrastruktura
- Izdavačka djelatnost
- Časopisi
- Konferencije
- Predatorski časopisi i konferencije
- Digitalni repozitorijum
- Baze i repozitorijumi otvorenog pristupa
- Priče za primjer
- Podaci za projektne prijave
- Infografika projekti
- Prezentacija NiR UNIBL