Студио пројекат 1 - Човјек и простор

Акроним
ОА19СП1
Статус предмета
обавезан
Семестар
1
Фонд часова
4П + 5В
Број ЕСПБ
10.0
Студијски програм
Архитектура
Модул
Тип студија
Академске студије првог циклуса
Условљност другим предметима / Облик условљености

-

Облик условљености:

-

Циљеви изучавања предмета

Циљ наставе је да се студент у најширем смислу упозна са сложеношћу односа човјека и простора,
човјека и архитектуре, да би могао да артикулише елементе архитектуре и разумије унутрашњи
простор, те логику његовог настанка. Истовремено се упознаје са: елементима техничког цртежа,
нивоима и садржајем пројектне документације, техникама техничког, графичког и ликовног
представљања у архитектури. Настава пружа могућност студенту да овлада практичним искуством
визуелног представљања и транспоновању архитектуре, природе и урбаног окружења, као и
визуелним комуникацијама којима студент може да се изражава у области архитектуре. Развој
визуелне културе која чини фундус у образовању будућих архитеката, и упућивање у методе поимања
обликовања, простора и принципе графичког представљања просторних појава. Проучавање и развој
цртежа као основног средства и елемента ликовног изражавања.
Поред наведеног, циљ наставе је да студенти правилно разумију улогу архитектуре у историјском
моменту у којем живимо и пружи студентима преглед архитектуре данас и њен значај за развој
друштва у цјелини.

Исходи учења (стечена знања)

Појмовник и функције елемената архитектуре, план и дијаграм организације простора, функционална
шема простора и функције архитектонских елемената;
Упознавање са мјерилом и начинима приказивања простора: тлоцрти, пресјеци, перспектива,
аксонометрија, истраживање модела, кроз алате и методе представљања у архитектури, макета у
архитектури;
Биљежење и представљање личног доживљаја архитектуре, амбијента уз познавање основних
појмова који дефинишу грађену средину и услове њене егзистенције и упознавање са основним
принципима контекстуалног пројектовања (природно-физички, културолошки и технолошки
контекст);
Разликовање пропорција и међусобног односа елемената, приказивање перспективе и
перспективних скраћења, уочавање извора освјетљења и приказивање промјене линије условљене
различитим освјетљењем и креирање и транспоновање облика и простора;
Примјена практичних искустава у ликовном представљању, стицање знања о појму архитектуре као
једне од најстаријих људских дјелатности и стварање основе за изучавање општих теоријских,
практичних, инжењерских и примјењених наука неопходних за савладавање и усвајање образовања
из области архитектуре.

Садржај предмета

Упознавање са онтолошким основама архитектуре, занимањем архитекте и архитектонским стваралаштвом уопште, уз преглед архитектуре као плода људског рада, размишљања и начина живота и упознавање са еволуцијама архитектонске дјелатности и питањем шта је архитектура данас; Архитектура као техничка и умјетничка дисциплина, човјек и простор, мјере људског тијела,пропорција, златни пресјек, те истраживање простора, величине и односи у архитектури; Комуникације (кретање и сагледавање унутар објекта и у широј урбаној или природној цјелини, хијерархија и организација простора, функције простора и функционалне цјелине, те појам грађене средине (природа, човјек, култура, грађена средина, архитектура и грађена средина); Технички цртеж и визуелне методе предствљања у архитектури, цртеж. Компоновање цртежа. Постављање цртежа. Основни елементи цртежа: смјер, покрет и пропроција, конструкција цртежа, елементи кретања цртежа по хоризонтали и вертикали, елементи геометрије, примјена перспективе у цртежу и њене законитости; пропорција. Проучавање линије као основног средства у грађењу цртежа и формирању композиције; Формирање цртежа са основном егзистенцијом форме, форме у простору и форме у грађењу јединства цртежа, линија и њена егзистенција у условима црно бијелог у цртежу. Извор освјетљења и све законитости са постојећим условима освјетљења. Промјене линија условљене различитим осјветљењем. Промјене интензитета освјетљења, структура предмета у условима освјетљења.

Литература
  1. Бранислав Миленковић, „Увод у архитектонску анализу 1 и 2“

  2. Коста Богдановић „Увод у визуелну културу”, „Поетика визуелног“

  3. Васић. П: Увод у ликовне уметности, Факултет ликовних уметности, Београд, 1968.

  4. Нојферт Е., Архитектонско пројектовање, Грађевинска књига Београд 2002.

  5. Антал, Кушнир, Сламен, Архитектонска графика, Техничка књига Загреб 1972.

Облици провјере знања и оцјењивање

Од студента се очекује редовно похађање свих сегмената наставе и активно учествовање у раду на
вјежбама, дискусијама, презентацијама и разради пројекта.
Услови за предају завршног елабората су: редовно похађање предавања, вјежби и урађени сви
графички задаци у току семестра.

Методе извођења наставе

Интерактивни наставни процес кроз предавања, радионице вјежбе и консултације. Документовање
(снимање) простора. теренска настава. Предавања на лицу мјеста („in situ“) током стручних
обилазака.
Континуирано пројектовање и стварање квалитетних графичких прилога подразумјева индивидуално
вођење кроз процес пројектовања.

Посебна назнака:

-