Sociološka teorija II

Akronim
S20-13
Status predmeta
obavezan
Semestar
3
Fond časova
3P + 1V
Broj ESPB
6.0
Studijski program
Primijenjena sociologija
Modul
Tip studija
Akademske studije prvog ciklusa
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vježbe)
Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti

Položen ispit i Sociološke teorije 1

Oblik uslovljenosti:

Položen ispit i Sociološke teorije 1

Ciljevi izučavanja predmeta

Sticanje osnovnog akademskog znanja o savremenim sociološkim teorijama.

Ishodi učenja (stečena znanja)

Savladavanjem gradiva iz ovog predmeta student će biti:
Upoznat sa teorijskim i pojmovnim paradigmama i diskursima u trećoj fazi istorijskog razvoja sociologije (od Fukoa do danas);
Osposobljen da vlada pojmovnim aparatom svake pojedinačne teorijske paradigme;
Osposobljen da primjenjuje stečena teorijska znanja u razumijevanju, analizi i kritici svakodnevnih društvenih pojava i procesa.

Sadržaj predmeta

Teorija diskurzivne prakse Mišela Fukoa
• Teorija dekonstrukcije Žak Deride
• Teorija komunikativnog djelanja Jirgena Habermasa
• Simbolički interakcionizam (Blumer, Gofman)
• Etnometodologija (Garfinkel, Daglas, Polner)
• Fenomenološka sociologija (Šic, Berger, Lukman)
• Racionalističke teorije: Teorija razmjene (Homans); Teorija racionalnog izbora (Kolmen, Elster); Metodološki individualizam Rejmona Budona
• Teorija prakse Pjera Burdijea
• Feministička sociologija (Bovoar, Bernard, Oukli, Smit)
• Teorija refleksivne modernosti Entoni Gidensa
• Teorija simulacije Žan Bodrijara
• Postmodernistička teorija Žan Fransoa Liotara
• Teorija fluidnosti Zigmunda Baumana
• Teorija umreženog društva Manuela Kastelsa
• Biopolitička teorija Đorđia Agambena

Literatura
  1. Lalman, M. (2002). Istorija socioloških ideja. Beograd: Zavod za udžbenike. • Ricer, Dž. (2009). Savremena sociološka teorija i njeni klasični koreni. Beograd: Službeni glasnik (odabrani dijelovi). • Spasić, I. (1998). Interpretativna sociologija. Beograd: Zavod za udžbenike (odabrani dijelovi).

Oblici provjere znanja i ocjenjivanje

Provjeravanje znanja i utvrđivanje koliko su studenti aktivni u nastavi vrši se tokom čitavog semestra. Znanje se provjerava pomoću dva kolokvija, a aktivnost studenata se iskazuje kroz pisanje seminarskih radova, uredno pohađanje nastave, učešće u debatama, pripremu prezentacija i kroz druge oblike kreativnog učešća u nastavnom procesu. Na taj način studenti ispunjavaju predispitne obaveze kroz koje mogu da steknu 50 bodova (dva kolokvija po 20 bodova, seminarski rad 5 bodova te uredno i aktivno pohađanje nastave 5 bodova). Završni ispit obavlja se usmeno i na njemu se provjerava znanje iz cijelog gradiva, a nosi najviše 50 bodova. Konačna ocjena se izvodi sabiranjem bodova iz predispitnih obaveza i bodova sa ispita.

Metode izvođenja nastave

Predavanja i vježbe sa interaktivnim učenjem. Interaktivno učenje po grupama.
Prikazivanje video materijala i dokumentarnih filmova. Seminari iz literature. Pisani seminarski radovi. Usmeni komentari i kraće prezentacije na času. Konsultacije.

Posebna naznaka:

Nema