Заступање у социјалном раду

Акроним
СР1-38
Статус предмета
обавезан
Семестар
5
Фонд часова
2П + 2В
Број ЕСПБ
5.0
Студијски програм
Социјални рад
Модул
Тип студија
Академске студије првог циклуса
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вјежбе)

Нема података

Условљност другим предметима / Облик условљености

Уписана трећа година студија

Облик условљености:

нема

Циљеви изучавања предмета

Заступање интереса корисника је етичка обавеза социјалних радника. Одвија се на нивоу појединца, друштвених група и заједница. Одбацивање принципа вредоносне неутралности, социјални радника постаје активан и одговарни актер у процесу произвођења жењених промјена. Заступање је увијек усмјерено према доносиоцима одлука. Зато успјешност процеса заступања зависи од анализе политичког окружења и односа моћи, успостављања реалних и остваривих циљева, развијање комуникационих вјештина, идентигфикације доносиоца одлука, одабира најподеснијјих стратегија и критика. Крајњи циљ заступања састји се у оснаживању појединаца, друштвених група и заједница, како би били у стању да аутентично и успјешно заступају властите интересе. Стога су циљеви курса везани за стицање теоријских и практичних знања и вјештина за заступање интереса корисника услуга социјалног рада.

Исходи учења (стечена знања)

Од студената се очекује: (1) да разумију смисао и садржај заступања у социјланом раду; (2) да праве разлику између различитих типова заступања; (3) да овладају основним комуникацијским вјештинама у процесу заступања; (4) да искажу практичне способности у индентификацији циљева, одабиру најподеснијих стратегија и тактика у односу на циљну групу чији се интереси заступају и (5) да су у стању да примјене своја знања и разумијевања на на начин који указује на професионални приступ послу.

Садржај предмета

Садржај предмета по седмицама:
- Развој заступања у социјалном раду;
- Појам и карактеристике застуупања у социјалном раду;
- Типови заступања: заступање случаја, заступање групе/социјално заступање, унутрашње административно заступање, грађанско/независно заступање; законодавно заступање;
- Теоријске основе заступања: теорије социјалног рада и утицај теоријских приступа у социјалном раду на идеје и праксу заступања;
- Однос заступања и социјалног рада;
- Професионалне и етичке дилеме у заступању;
- Особине доброг заступника;
- Процес заступања: прикушпљање података/доказа и дефинисање циљева;
- Процес заступања: идентификовање доносиоца одлука, формирање коалиција;
- Процес заступања: прикупљање средстава; идентификовање најбољих начина за слање порука; Процес заступања: мониторинг и евалуација;
- Стратегије и тактике заступања: избор стратегије и типови стратегије; Стратегије и тактике заступања: тактике у оквиру сарадничких/коалиционих стратегија кампање; тактике у оквиру конфликтних/контекстуалних стратегија;
- Стратегије и тактике заступања: реакције опонената на активности заступника;
- Практична примјена конкретних стратегија – презентација представника организација корисника;
- Практична примјена конкретних стратегија - презентације студената и
- Завршна расправа.

Литература
  1. Бркић М. (2010). Заступање у социјалном раду. Београд: Факултет политичких наука. Чигоја.

  2. Payne M. (2001). Савремена теорија социјалног рада. Бања Лука: Филозофкси факултет, 201-218

  3. Јовановић В. (2006). Независно заступање и бесплатна правна помоћ. Часопис Актуелности. бр.6, 29-36

  4. Grbić, O., Panić, G. & Brkić, M. (2011). Advocacy - a form of social work activity on meitigating marginalization and social exclusion. Proceedings. International Scientific Conference „Social Work and Fight against Poverty and Social Exclusion – Professional Dedication to the Protection and Promotion of Human Rights.“ , 475-488.

Облици провјере знања и оцјењивање

Провјеравање знања и утврђивање колико су студенти активни у настави врши се током читавог семестра. Знање се провјерава помоћу два колоквија, а активност студената се исказује кроз писање семинарских радова, уредно похађање наставе, учешће у дебатама, припрему презентација и кроз друге облике креативног учешћа у наставном процесу. На тај начин студенти испуњавају предиспитне обавезе кроз које могу да стекну 50 бодова (два колоквија по 20 бодова, семинарски рад 5 бодова те уредно и активно похађање наставе 5 бодова). Завршни испит обавља се усмено и на њему се провjерава знање из цијелог градива, а носи највише 50 бодова. Коначна оцјена се изводи сабирањем бодова из предиспитних обавеза и бодова са испита.

Методе извођења наставе

- Настава ће се изводитии кроз панел предавања и дискусионе групе, ако и читањем задатих материјала и писањем колоквија и радова из предиспитних обавеза.
- Студенте је у обавези да редовно похађа наставу и полаже предиспитне обавезе у току семестра.
- Да би стекао услов за овјеру уредног похађања предмета, студент(ица/киња) може укупно
изостати највише три недјеље, односно 20% наставе из предмета. За студенте који касне на час
више од десет минута или који час напусте десет и више минута раније сматраће се да нису
присуствовали том часу.
- Мобилни телефони увијек морају бити искључени у току извођења наставе на предмету.

Посебна назнака:

нема