Шумска земљишта

Акроним
ОШ13ЗЕМЉ
Статус предмета
обавезан
Семестар
4
Фонд часова
2П + 2В
Број ЕСПБ
4.0
Студијски програм
усмјерење Ловство,Шумарство
Модул
усмјерење Гајење, заштита и планирање газдовања шумама, усмјерење Коришћење, организација и економика шумарства и ловство, усмјерење Силвиекологија и оснивање шума
Тип студија
Академске студије првог циклуса
Наставник/сарадник (вјежбе)
Условљност другим предметима / Облик условљености

Педологија.

Облик условљености:

Положен испит.

Циљеви изучавања предмета

Циљ предмета је да студент савлада обиљежја и еколошко-производни потенцијал
најраспрострањенијих типова земљишта на нашим просторима, те да се упозна са актуелним
класификацијама и начином израде педолошких карата. Поред тога циљ је да студент стекне
знања о најчешћим факторима деградације шумских земљишта, угрожености од поплава, ерозије
и пожара, те могућностима превенције кроз одрживо управљање земљишним ресурсима.

Исходи учења (стечена знања)

Студент стиче потребна знања о типовима земљишта и њиховим особинама као и еколошкопроизводном потенцијалу. Оспособљава се за самостално детерминисање типова земљишта,
препознавање деградираних земљишта и фактора деградације, те процјену његове
продуктивности за поједине биљне врсте, као и могуће мјере за одрживо газдовање земљиштем
у датим условима.

Садржај предмета

Класификација земљишта Југославије; WRB и остале класификације земљишта; Класа
неразвијених земљишта; Класа хумусно акумулативних земљишта; Класа камбичних земљишта;
Класа елувијално – илувијалних земљишта; Класа епиглејних земљишта; Класа хипоглејних
земљишта; Класа флувијатилних и флувиоглејних земљишта, Тресетна, Антропогена и Заслањена
земљишта; Земљишне комбинације; Израда педолошких карата; Фактори деградације
земљишта; Ерозија земљишта; Поплаве и земљиште; Утицај пожара на земљиште, Мјере
одрживог газдовања земљиштем.

Литература
  1. Каповић Соломун, М., Марковић, М. (2022): Земљишта Републике Српске. Шумарски факултет, Бања Лука.

  2. Ћирић, М. (1984): Педологија, I издање, ООУР Завод за уџбенике и наставна средства, Сарајево

  3. Кнежевић, М., Кошанин, О. (2007): Практикум из педологије, Шумарски факултет, Београд.

  4. FAO/ISRIC (2006). World References Base for Soil Resources, World Soil Report, No.103, Rome, 128 3. WOCAT database

  5. *** (1966): Методика теренског испитивања земљишта и израда педолошких карата, Приручник за испитивање земљишта, књига 4, ЈДПЗ. Београд

Облици провјере знања и оцјењивање

Тест 1.
Тест 2.
Усмени испит.

Методе извођења наставе

Предавања и вјежбе. Теренска настава. Консултације.