Arhitektura računarskih sistema

Akronim
1C18TNS1006
Status predmeta
obavezan
Semestar
3
Fond časova
2P + 2V
Broj ESPB
6.0
Studijski program
Tehničko vaspitanje i informatika
Modul
Tehničko vaspitanje i informatika - nastavni smjer
Tip studija
Akademske studije prvog ciklusa
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vježbe)
Uslovljnost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti

Nema podataka

Ciljevi izučavanja predmeta

Upoznavanje sa osnovnim pojmovima i vezama između njih, a koji se odnose na arhitekturu i organizaciju računara;
Upoznavanje sa matematičkim konceptima pohrane i predstavljanja podataka;
Upoznavanje sa računarskom aritmetikom;
Upoznavanje sa logičkim osnovama obrade podataka na računaru;
Proučavanje konstrukcije i funkcionalnosti računarskog procesora, uključujući razmatranja koja se odnose na skupove instrukcija;
Upoznavanje sa mašinskim instrukcijama i jezikom asemblera;
Proučavanje različitih tipova memorije u računarskim sistemima;
Proučavanje magistrale i poveznica koje omogućuju komunikaciju hardverskih komponenti;
Proučavanje U/I podsistema;
Upoznavanje sa algoritmima za otkrivanje i korekciju grešaka;
Postavljanje temelja za praćenje kursa Uvod u organizaciju i arhitekturu računara 2;

Ishodi učenja (stečena znanja)

Studenti trebaju da ovladaju sljedećim:
poznavanje istorijata razvoja informacionih tehnologija;
poznavanje generacija elektronskih računara;
razlikovanje digitalnih i analognih računskih tehnologija;
poznavanje funkcionalnih karakteristika računara;
poznavanje računarskog predstavljanja podataka;
sposobnost da se ručno izvrše osnovne aritmetičke operacije nad cijelim brojevima u različitim brojčanim sistemima i u različitim oblicima označenih brojeva;
poznavanje standarda IEEE 754;
vještina da se na različite načine minimizuje zadata logička funkcija;
vještina da se konstruiše i na odgovarajući način grafički predstavi prostija kombinatorna ili sekvenciona mreža;
poznavanje značaja, istorije nastanka, i karakteristika Fon Nojmanovog koncepta računara;
poznavanje osnova organizacije računarskog procesora (centralne jedinice za obradu podataka);
poznavanje memorijske hijerarhije;
poznavanje osnovnih U/I modula i operacija koje ih karakterišu;
poznavanje osnovnih algoritama za pronalaženje i korekciju grešaka;
osnovi pisanja programa na mašinskom jeziku;
razlikovanje arhitekture i organizacije računara.

Sadržaj predmeta

1. Osnovni pojmovi. Istorijat razvoja računarskih sistema. Uvod u matematičke osnove pohrane podataka. 2. Brojevi i njihov zapis. Prevođenje između različitih brojčanih sistema. Predstavljanje označenih brojeva. 3. Cijeli brojevi i cjelobrojna aritmetika. 4. BCD brojevi. Pakovani i nepakovani zapis. 5. “Realni” brojevi i realna aritmetika. 6. Digitalizacija. Predstavljanje teksta u računaru. Predstavljanje zvuka. Predstavljanje slike. 7. Osnovi digitalne logike: Bulova algebra, logički elementi, minimizacija logičkih funkcija. 8. Kombinatorne i sekvencijalne mreže. 9. Fon Nojmanov koncept računara. Operativna memorija. 10. Magistrala. Ulazni/izlazni uređaji. 11. Centralna jedinica za obradu podataka (procesor). Višeprocesorski sistemi. 12. Otkrivanje i korekcija grešaka. 13. Uvod u mašinske instrukcije.

Literatura
  1. Nenad Mitić, Uvod u organizaciju računara, Matematički fakultet, Beograd, 2013. ISBN: 978-86-7589-079-9

Oblici provjere znanja i ocjenjivanje

Lectures: combination of oral and textual methods, with a frontal form of teaching. Exercises: demonstrative-illustrative methods, with a mass form of teaching. Consultations: an individual form of teaching.

Metode izvođenja nastave

Predavanja. Vođena diskusija. Auditorne vježbe.